Tuesday, May 29, 2007

Gawai Dayak~~


ermmm.. tap tup tap tup... gawai sekali lagi... tak sedar dah setahun berlalu dgn pantas... tadi aku kuar gi bayar bill astro.. kat jalan memang jem giler.. yer lah.. tau2 lah kalau dah sampai hari gawai dayak ni... memang ramai yg berpusu-pusu ke bandar untuk beli barang keperluan untuk hari besar nanti... aku pun kadang-kadang tension gak lah ngan jalan raya yang penuh sesak ni... rasa nak menjerit pun ada.. tapi tak per... aku still waras... hahaha

ermm.. gawai tahun ni... my family tak sambut besar-besaran kot... tak der persediaan pun... lagi pun... aku tak sambut gawai tahun ni... coz aku balik kl dalam 31 may ni... gawai 1june... kire nyer aku miss satu kali lagi gawai lah ni kn... hehe tak per lah.. aku pun tak kesah... aku rasa gawai tahun ni tak lah semeriah tahun lepas... sebab tahun lepas, kat kampung ada buat upacara untuk menghargai semangat padi... tapi tahun ni dah tak der coz orang2 veteren kat kampung dah semakin sikit... ada yg dah meninggal dunia.. ader yg dah ada agama... so... upacara macam ni dah semakin pupus... tak da generasi baru untuk menggantikan veteran2 tu...

tapi... gawai sebenar nyer memberi kenangan yang manis buat aku, lebih-lebih lagi gawai2 lepas.... setiap kali gawai jer... saudara mara berkumpul... anak buah ramai.. semua dah besar... ada yang sebaya aku gak.. maklumlah.. keluarga besar.... kitorang kumpul ramai-ramai, duduk sama-sama minum beer... hehehe tu yang best nyer... buat lawak... bercerita tentang kehidupan masing-masing.... yer lah... setahun sekali jumpa... semua segala cerita di kongsi bersama...

tapi, tahun ni membuat kn kami semakin jauh... masing2 dah ada kerjaya masing2... semua sibuk... ader pun tak sampai seminggu dah balik bertugas... tak sempat nk bemersa ngan diorg...
yer lah... cari duit untuk sara hidup sendiri kn?? heheh

SEMPENA PERAYAAN INI, AKU MENGGUCAPKAN SELAMAT HARI GAWAI DAYAK, GAYU GURU GERAI NYAMAI... SEMOGA HAPPY SELALU~~!!

No comments: