Sunday, June 15, 2008

Gawai Dayak Kampung Serikin~~

helo geng... aku nak citer ni pasal aku malam semalam balik kampung jiran sebelah kampung mak aku... bukan aper pun... gawai ni setahun sekali jer... mula dari 1st june, tapi untuk upacara gawai ni adalah utk berterima kasih kepada semangat padi... pastu plak... upacara macam ni memang semakin pupus coz org tua kat kampung semakin ramai yang menganut agama kristian.. yang tinggal hanya yang masih menganut agama "PAGAN"... "PAGAN" tu bermaksud masih mengalamkan tradisi nenek moyang dulu-dulu kala...
time aku kat sana, aku sempat lah rakam video gawai tu... berapa saat jer lah... korang tgk lah sendiri... apa2 komen lah erk... huhuh

ni lah video clips yang aku rakam... selepas berapa tahun nanti... upacara macma ni tak akan ada dah... sebab org tua yang akan datang semua dah menganut agama kristian... so, tradisi ni semakin pupus dek di telan zaman...

No comments: