Monday, June 30, 2008

pantai? ke tasik? pantai ke tasik??

tu lah soalan aku yang aku tanya kat ayah... apa nama tempat tu... ermm... aku pun confius ngan tempat yang ayah aku bawa ni... rupa2 nyer... nenek aku yang pandai tu letak nama tempat tu sebagai TASIK.... sebenar nya tempat yang aku nak gi tu adalah tanah ayah yang kat tepi pantai... nun terletaknya jauh dari bandar kuching... lebih kurang 1 jam jauh nya dari umah aku...

sebanar nyer kitorag pegi pantai tu hari sabtu tgh hari... tu pun dah lewat sgt coz kena tunggu adik perempuan aku balik dari oreintasi ICATS... dekat kol 1pm baru bertolak dari umah... sampai pantai (tasik) pun kol 215pm cam tu... dah lewat..

sebelum sampai kat pantai (tasik), kena lalu sungai guna ferry... tu pun dah kena bayar RM1... minyak punya pasal... terpaksa bayar lah... lebih kurang 4km kemudian dari ferry baru sampai kat destinasi yang di tuju... hehehe

Ferry untuk menghubungkan kete ke seberang

tiba jer kat sana.... nenek atok, cousin, untie, uncle semua ada kat sana menunggu kedatangan kitorg... time tu atok tgh potong kayu... cian org tua tu... nenek tgh masak... walaupun kitorg datang lewat, aku rasa aktiviti petang tu cukup untuk satu hari satu malam... dari petang ada jer aktiviti...

aktiviti pertama yang kitorg buat adalah.................... menangkap PONPON!! tau tak apa tu ponpon?? ia adalah sejenis ulat/cacing laut yang digunakan untuk memancing... bentuk cacing tu panjang giler... badan pepeh yang tepi nya ada kaki2 halus seperti lipan... kalau korang nak tau macam man rupa nyer... tgk lah gambar kat bawah tu.... sekali ngan sarang dier yang dah terpotong.... hehehe oh ya... untuk pengetahuan... tu lah pengalaman pertama aku mancari ponpon... hihihi

Sarang Ponpon yang tertanam di dasar

sarang yang dah terpotong

aku ngan ayah aku tgh cuba mengeluar kan ponpon

dari kiri: Nende (cousin), ayah aku (terselindung sebalik ponpon) dan zam (Member aku jiran sebelah umah)

aku tumpang glamor jer...

dari kiri: nende, aku, zakuan (adik zam) dan zam

lebih kurang kol 0530pm macam tu kitorg berhenti mencari ponpon coz dah cukup banyak dah kitorg cari... then kitorg pun bersiap nak gi memancing... tu pun kejap jer... huhu tak ada mood lagi nak memancing sebenar nya... ada mood nak ambik gambar jer... :P

lebih kurang ko 7pm... time tu dah magrib... kitorg pun bertolak balik ke umah... makan malam bersama atok nenek dan lain2... rumah pun tak ada elektrik lagi... terasa macam kitorg ni krew2 TV3 yang datang membantu dalam rancangan "bersama mu"... mana tak nyer... umah tak ada lampu, perabot tak ada lagi.. makan pun duduk atas lantai jer... hehehe tu yang macam tgh shotting rancangan bersama mu TV3... :P

tu emmy, adik aku... baru balik dari memburu kepala org... hehehe gurau jer... :P

aku tgh memancing dalam mood nak bergambar :P


selepas makan... kitorg pun lepak kat luar buat unggun api sambil menunggu air pasang dan pada masa itu lah mood untuk keluar menangkap hasil laut ada... huhu... dlm pukul 930pm... kitorg ramai2 ke tepi pantai untuk mencari ketam... dengan harapan untuk menangkap bapak ketam... tapi yang dapat anak ketam... jenis anak ketam yang ditangkap pun jenis ketam kasturi... byk jugak lah yang kitorg tangkap... kitorg buat panggang anak ketam... tu pun beberapa ekor jer untuk testing... hehehe yang selebih nyer simpan untuk di masak pagi esk nyer...

ni lah ketam yang di panggang.... ermm.. sedap hanyir rasa nyer... hehehe

selepas memangkap anak ketam... kitorg memancing di tepi pantai plak... sampai subuh kul 3am... time tu masing2 dah ngantuk giler... apa lagi..balik tdo lah... hehehe...

tapi apa2 pun... TASIK tu memang menarik berhatian coz... bleh nampak mata hari terbenam... cantik giler...



1 comment:

Edmund said...

cool la your pics... the ones yg dgn sunset tu..